Velkommen til friskolelivet…

Flipper, hippieskolen, ingen struktur, vi sejler derud af, børnene lærer ikke en skid og vi sidder og piller hinanden i navlen… Nogle steder er rygterne mange. Godt så! – og gu gør vi ej. Som efterskoleleder i mange år, med en drøm om at blive der, en vision om et livslangt tilhørsforhold til efterskolen og en indtræden i friskolen er jeg nødt til at råbe op. Da jeg søgte job i friskolen, efter rigtig mange år som efterskole ildsjæl, tænkte jeg rigtig meget over hvor jeg ville blive mest udfordret. Små børn?, forældre tæt på?, værdier?, dagens gang?… Spørgsmålene og bekymringerne i mit lille hoved var mange. Efter 2 måneder i stolen som skoleleder er jeg nødt til at sige at forskellen ikke er ret stor på efterskole og friskole. Værdierne om at møde barnet/det unge menneske hvor det er, fokus på relationer, tænke ud af boksen, et læringssyn som beror på et livsdueligt menneske med empati og mange forskellige måder at lære på, ligger sig lige i røven af efterskolen. SÅ hvorfor er det nogle der tror at friskolen er for flippere? hippier? overklassen? Eller noget helt andet, – er det fordi at de ikke har indsigt og kendskab? Friskoleånden er helt særlig, jeg tror vi kan noget ingen andre organisationer kan. Det er ikke sikkert det er det bedste valg for DIT barn, men måske for nogle andre. Ingen sætter i dag spørgsmål ved efterskolerne, men jeg lover, at hvis du er vild med den form, vil du elske friskolen.
Jeg er landet! På en særlig plet, hvor det handler om det enkelte individ. Hvor de ansatte er passioneret, præcis som på efterskolen… Hvorfor? – fordi der er nogle ansatte som er dedikeret, som udlever en tro på hvordan børn skal lære, udvikle sig og finde en tro på sig selv.

Det giver ikke mening at sætte folkeskoler op overfor friskoler og private grundskoler, som om de var hinandens modsætninger. Vi er hinandens forudsætninger, og vi er optaget af det samme: At hvert enkelt barn skal udfordres, støttes og have de bedste muligheder – uanset baggrund.
Hvad der giver mening, er at se på DIT barn, DIN familie finde de værdier som er de vigtigste for jer.

Friskolen er et sted der afspejler det samfund vi står i, vi har alle slags børn, alle slags familier, og vi anser det som en ressource. Vi anskuer verden en smule anderledes end mange andre steder. Jeg tror på, at hvis vi sætter vores undervisning og læring op ad nationale test, paratviden og traditionel undervisning, uddanner vi til fortiden i stedet for til fremtiden. Friskolen har gennem årtier prioriteret undervisning i praktisk/musiske fag, seneste nyt fra folkeskolen er at de unge skal blive bedre til praktisk/musiskefag (no shit Sherlock) og skal gennemføre en prøve i netop det, i 8. klasse. Hvorfor? Fordi det er så skide vigtigt at have andre kompetencer end at kunne sætte de rigtige krydser i en multiple choice test og fordi det er uendelig vigtigt at lære gennem forskellige processer. Når vores elever har matematik og sidder og regner på vinkler på et hus, og derefter går ud og bygger huset sammen med en tømrer – så er der bare så meget der giver mening. Eller når de står på scenen i teaterforestillingen og giver den max gas – skal lære at præstere, for det kræver vores samfund, giver det også uendelig meget mening. Friskolen er kommet for at blive, og det er jeg også, ikke i en konkurrence, men som en mulighed. En mulighed for børn og unge om at få en skolegang med ”skæve vinkler”.

”Kloden har mange forskellige slags…”